Starte nettbutikk i Norge

Anbefalte nettbutikkløsninger

Ønsker du å starte nettbutikk men vet ikke hvordan?


Netthandel og nettaktivitet vil øke og forbruksmønster vil endre seg om vi vil eller ikke. Selv om det er hardt å omstille seg kan en nettbutikk være den viktigste investeringen du gjør akkurat nå.

Alle nærbutikkene som legges ned er som et lys som slukkes i gaten.

Det beste med nettbaserte virksomheter er at du kan teste litt før du investerer mer penger. Det betyr at du kan se om det allerede finnes kjøpere først, og ved å bruke kanskje noen få tusen på AdWords får du en real boost i oppstarten.

Det handler om å møte kundene dine der de ferdes mest.

Sjansen er stor for at du allerede vet hva du vil selge og målet er å finne ut hvor hvor publikum er og  hvordan du vil selge online. En god start er kanskje å begynne med de lønnsome nisjeproduktene først og deretter tilføre flere produkter etterhvert.

Her er noen tall som viser den norske trenden i online shopping (2017):


Hvorfor handler nordmenn på nett?

Kilde: Dibs


Tall fra den norske e-handelen
  • Den norske e-handelen omsetter for 105,1 milliarder
  • Mer enn hver annen nordmann har handlet fra mobilen
  • 17 % av nordmenn gir til veldedighet på nett
  • Kortbetaling er fortsatt den største vinneren blant forbrukerne
  • 40 % av nordmenn har lagret kortopplysningene i en nettbutikk
  • I desember 2017 har det vært 11 prosent mer netthandel av julegaver (fra Nets og DIBS)

Last ned Dibs rapport om Norsk E-handel 2017


E-handel eller tradisjonell handel?

Kostnadene ved å drive en fysisk butikk er betydelig større enn å drive en nettbutikk. Faktorer som leie, strøm, lønn, inventar, bidrar til bruttomarginen.

Eksempel på en typisk bukse og hva som skiller drift og salg mellom fysisk butikk og online butikk:


Hvordan starte en nettbutikk?

Å sette opp en nettbutikk for noen år siden pleide å være ekstremt komplekst. Bare det å lage logistikkløsning, produktsider, automatiseringer og implementering av betalingsløsning kostet en formue. Heldigvis har dette endret seg, og det har faktisk aldri vært enklere å lage nettbutikk enn det er nå.

Sjekkliste for nettbutikker

Last ned vår sjekkliste [PDF] som inneholder:

  • Idé
  • Få din bedrift klar
  • Grunnleggende nettstedoppsett
  • SEO
  • Avansert butikkoppsett
  • Sosiale medier
  • PR / off-site SEO
  • Blogg/innholdsmarkedsføring
  • Adwords (PPC)
  • Optimaliser produktene dine for konverteringer
  • Avansert e-handel markedsføring
  • Analytics sjekk
  • Logistikk
  • Avansert

Nettbrukerne i dag er kresne og ønsker å handle effektivt og smertefritt online. Det kan være lurt å ha et øye på detaljer som kan gjøre prosessen enklere for kunder.


I denne morsomme videoen fra Google – viser de hvordan de vanligste feilene i en nettbutikk ville ha sett ut i virkeligheten:


Hvilken webshop løsning bør jeg velge?

Det første du må gjøre er å finne en ecommerce løsning som passer dine mål, kunder og dine investeringer best. Det finnes mange ulike butikkløsninger og vi skal her prøve å beskrive noen av de så enkelt og kort som mulig. Her er noen nettbutikkløsninger vi anbefaler:


1. Alt-i-ett-løsning

Har du webproduktene og vil komme raskt i gang? Det finnes nettsteder som f.eks. Shopify og Squarespace som tilbyr ferdige maler som er komplett med det du trenger for å komme i gang. MyStore er en populær norsk helintegrert alt-i-ett-løsning som inneholder både nettbutikk og betalingsløsning uten at du trenger å lære så veldig mye teknisk.


2. Magento

Magento er en gratis open-source løsning som ofte blir valgt av større nettbutikker som ønsker full kontroll og tilpasningsfrihet. Denne er ekstremt skalerbar men krever høye tekniske ferdigheter og utviklingskostnader.


3. WordPress med WooCommerce

Hvis du kjenner WordPress fra før så finnes det en plugin som heter WooCommerce. Denne gjør at WordPress kan skaleres til en fullverdig nettbutikk. Start med ny WordPress og WooCommerce i dag. WooCommerce har vokst seg bedre og bedre hvert eneste år og brukes av over 28% av alle nettbutikker. Grunnversjonen koster ingenting og krever ikke alt for mye teknisk innsikt. Kan bygges på et eksisterende WordPress theme.


WordPress med WooCommerce eller Magento? 
WooCommerceMagento
Helt gratis plattform.Tilbyr en gratis Community versjon, i tillegg en betalte versjon med tilleggstjenester
Krever at du finner din egen hosting. Det finnes rimelig hosting og administrert hosting.Community-versjonen må du ha egen hosting på, men den betalte versjonen inkluderer hosting
Støtter ubegrenset med produkterLar deg legge til ubegrenset med produkter
Støtter nesten alle WordPress themes, og tilbyr uendelig mange tilleggsfunskjonerTilbyr theme-basert system og greit utvalg med funksjoner
Kommer med et plugin system og tusenvis av innstillingerStøtter plugins med et variert utvalg
Kommer med basic sikkerhetsfunksjoner for å beskytte nettbutikkenStøtter avanserte sikkerhetsfunksjoner, og dedikerte systemfiks for å stenge sårbarheter underveis
Plattformen er utrolig enkel å brukeAnbefalt for brukere som har grunnleggende kjennskap til webutvikling

4. Kommisjon

Kommisjonsbaserte butikkløsninger som f.eks. Tictail lar deg starte en nettbutikk uten at det koster noe og lar deg heller betale en prosentandel når et produkt blir solgt. Andre løsninger tilbyr integrerte produkter som du kan velge å selge gjennom ferdig malbasert butikkløsning med din egen logo. F.eks. en av våre kunder Profileringsartikler benytter denne løsningen med stor suksess.


5. Videresalg

En trend som vokser veldig om dagen er salg av produkter gjennom eksisterende nettbutikker som f.eks. Amazon, Komplett eller Ebay. Når undersøkelser viser at kunder ikke bryr seg så mye hvem som selger hva lenger og heller ønsker at det er superenkelt og trygt, hvorfor ikke benytte eksisterende plattformer med store kundemasser til å selge dine produkter?


Konklusjon

Å starte en nettbutikk har mange fordeler; det er ingen husleie å betale, og du kan nå tusenvis av kunder fra ditt eget hjem. Andre fordeler fordi det er online-handel er avansert tracking av kjøpsreisen – du kan tilpasse og finjustere opplevelsen og produktene dine hele tiden underveis.

Her er et eksempel på brukeradferd fra en nettbutikk som bruker Google Analytics med forbedret e-handel logistikk:

 

Det handler om å møte kundene dine der de ferdes mest. Det virker kanskje skummelt å satse på noe nytt og for all del ikke start med nettbutikk hvis det ikke er helhjertet. Husk det er mye arbeid i starten og vent heller ikke for lenge med å komme i gang for det finnes alltid konkurrenter som satser alt de har.

Men som med all online-basert næringsvirksomhet trenger du et godt produkt, et brukervennlig nettsted og en markedsplan. Ønsker du å snakke om muligheter og løsninger kan du kontakte oss – helt uforpliktende.

Ønsker du flere gode tips?

Hvordan lage nettside med WordPress
Ny nettside? Start med en strategi

 

Del