Hva er god seo

Hva er god SEO?

God SEO handler om å komme høyere i resultatene på søkemotorene.


Ja hva er SEO egentlig? SEO er fortkortelsen for det engelske utrykket “Search Engine Optimization”. Det er hva som må til for å oppnå organiske og naturlige søkeresultater fra søkemotorene f.eks. når du søker på Google.

Enkelt fortalt handler det om å gi svar på problemer til mennesker gjennom Google.

Et viktig del av SEO gjør nettstedet ditt enklere for både brukere og søkemotorroboter å forstå. Selv om søkemotorer har blitt stadig mer sofistikerte, kan de fortsatt ikke se og forstå en nettside på samme måte som et menneske kan.

Les hva Ahrefs og 40+ søkeeksperter sier om SEO

SEO er kunsten å koble folk til nettsider, gjennom et søkemotor.


SEO er prosessen som hjelper søkemotorer å finne innholdet på nettstedet ditt som best passer til hensikten med en brukers forespørsel. God SEO = Kommunisere med mennesker, ikke roboter.


Å få tekniske detaljer for å få vite om nettsiden er søkemotorvennlig er veldig viktig for å rangere høyere. Og når det grunnleggende er fikset, må du også markedsføre innholdet ditt. Når dette er sagt så finnes det ingen snarvei som sikrer hvordan din nettside blir vist øverst i Google-søk, og det er heller ingen garanti for at den vil gjøre det.

EN NYBEGYNNERS BESTE GUIDE TIL SEO

Søkemotoren i seg selv har ingen formler for å måle kvaliteten på teksten eller bildene dine. I stedet bygger søketeknologi på beregningene av relevans og betydning, og de måler disse beregningene ved å spore hva folk gjør: hva de oppdager, reagerer på, kommenterer og linker til.

Google trenger fra 4 måneder til 1 år for å se positive resultater rapporterer søkespesialisten og TED-foredragsholderen Barry Schwartz .

Så, du kan ikke bare bygge et perfekt nettsted og skrive godt innhold; du må også få det innholdet delt og snakket om. Dårlig SEO kan faktisk ødelegge for butikken din sier den norske søkespesialisten Trond Lyngbø.


Hvordan begynne med SEO?


SEO kan virke komplekst (og er nok det også) men de fleste kan lett forstå det grunnleggende som i denne artikkelen fra Moz.

Har du litt kunnskap blir det også enklere å leie ekstern hjelp. Forbered et intervju med en SEO leverandør – finn ut om de er genuint interessert i bedriften din.


Ha gjerne disse svarene klare når dere møtes:

  • Hvorfor er ditt produkt, innhold eller tjeneste unikt for kunden?

  • Hvem er dine kunder. Hvordan finner de nettstedet ditt?

  • Hvilke andre kanaler bruker du? Offline markedsføring, sosiale kanaler, etc.

  • Hva tjener din bedrift penger på. Og hvordan søk kan hjelpe?

  • Hvem er dine konkurrenter? Har du noen eksempler på hva de gjør?

  • Forbered 10 nøkkelord som du vil fremheve

  • Forbered noen mål som dere kan jobbe etter

Hva bør jeg huske på?

  • Google sier SEO trenger fra 4 måneder til å se forbedringer

  • Gode analyser er selve grunnarbeidet*
  • Du trenger analyse for: Nøkkelord, målgrupper, konkurrenter og tekniske feil

  • Be om en oversikt over din lokale tilstedeværelse i søkemotorer

  • Be om månedlige rapporter på analyse og innvirkning i prosjektet

  • Hør om SEO-leverandøren din har noen gode referanser og erfaring

  • Vær tålmodig – SEO er tidkrevende

LES OGSÅ SEO-STARTVEILEDNING FRA GOOGLE


*En analyse av nettsiden bør inneholde tekniske problemer, hva bør forbedres, tidsramme for å gjøre forbedringene, forventet innvirkning


Vær et skritt foran og fortsett å bli funnet hvor og når det teller

I denne videoen forklarer Google hvordan du skal gå frem for å forberede SEO og begynne å jobbe med optimalisering:


LAST NED SEO-SUKSESSFAKTORER FRA SEARCH ENGINE LAND

SEO er ikke spesifikt for en type søkemotor, type innhold eller til og med et nettsted. Hvis noen trenger å finne informasjon på nettet og noen andre ønsker å vises for det søket, så er SEO det å hjelpe innholdsskaperen å nå søkeren.

 

Del