Problemer med å logge inn i WordPress

Hva er god SEO?

God SEO handler om å komme høyere i resultatene på søkemotorene.


Ja hva er SEO egentlig? SEO er fortkortelsen for det engelske utrykket “Search Engine Optimization”. Det er hva som må til for å oppnå organiske og naturlige søkeresultater fra søkemotorene f.eks. når du søker på Google.

Enkelt fortalt handler det om å gi svar på problemer til mennesker gjennom Google

Et viktig del av SEO gjør nettstedet ditt enklere for både brukere og søkemotorroboter å forstå. Selv om søkemotorer har blitt stadig mer sofistikerte, kan de fortsatt ikke se og forstå en nettside på samme måte som et menneske kan.

SEO hjelper motorer å finne ut hva hver side handler om, og hvordan det kan være nyttig for brukerne.


God SEO = Kommunisere med mennesker, ikke roboter


Å få tekniske detaljer om nettsiden er søkemotorvennlig er veldig viktig, men når det grunnleggende er fikset, må du også markedsføre innholdet ditt.

Søkemotoren i seg selv har ingen formler for å måle kvaliteten på teksten eller bildene dine. I stedet bygger søketeknologi på beregningene av relevans og betydning, og de måler disse beregningene ved å spore hva folk gjør: hva de oppdager, reagerer på, kommenterer og linker til.

Så, du kan ikke bare bygge et perfekt nettsted og skrive godt innhold; du må også få det innholdet delt og snakket om.

Dårlig SEO kan faktisk ødelegge for butikken din sier Trond Lyngbø.


Hvordan begynne med SEO?


Når du forstår hva SEO er så er det komplekst, men de fleste kan lett forstå det grunnleggende.

Har du litt kunnskap blir det også enklere å leie ekstern hjelp. Forbered et intervju med en SEO leverandør – finn ut om de er genuint interessert i bedriften din.


Ha gjerne disse svarene klare når dere møtes:

  • Hvorfor er ditt produkt, innhold eller tjeneste unikt for kunden?

  • Hvem er dine kunder. Hvordan finner de nettstedet ditt?

  • Hvilke andre kanaler bruker du? Offline markedsføring, sosiale kanaler, etc.

  • Hva tjener din bedrift penger på. Og hvordan søk kan hjelpe?

  • Hvem er dine konkurrenter? Har du noen eksempler på hva de gjør?

  • Forbered 10 nøkkelord som du vil fremheve

  • Forbered noen mål som dere kan jobbe etter

Hva bør jeg huske på?

  • Google sier SEO trenger fra 4 måneder til å se forbedringer

  • Gode analyser er selve grunnarbeidet*
  • Du trenger analyse for: Nøkkelord, målgrupper, konkurrenter og tekniske feil

  • Be om en oversikt over din lokale tilstedeværelse i søkemotorer

  • Be om månedlige rapporter på analyse og innvirkning i prosjektet

  • Hør om SEO-leverandøren din har noen gode referanser og erfaring

  • Vær tålmodig – SEO er tidkrevende

*En analyse av nettsiden bør inneholde tekniske problemer, hva bør forbedres, tidsramme for å gjøre forbedringene, forventet innvirkning


Vær et skritt foran og fortsett å bli funnet hvor og når det teller

I denne videoen forklarer Google hvordan du skal gå frem for å forberede SEO og begynne å jobbe med optimalisering:


Ja jeg vil vite mer

SEO markedsføring

Vi i United Works velger å samarbeide og fokusere på noen få kunder av gangen. På denne måten kan vi dedikere oss selv og våre ressurser til å nå sitt fulle potensiale for å skape bedre resultater for våre kunder. Kontakt oss i dag for å bli bedre kjent og for å få en teknisk SEO-revidering av nettsiden din.

Del