Hva er god seo

Hva er SEO?

Hva er søkemotoroptimalisering og hvor skal du begynne? La oss først se på hva SEO betyr. Det er forkortelsen for det engelske uttrykket “Search Engine Optimization”, altså søkemotoroptimalisering på norsk. Det er hva som må til for å oppnå organiske og naturlige søkeresultater fra søkemotorene når du søker i Google eller Bing. Enkelt fortalt handler det om å gi svar på problemer til mennesker gjennom en søkemotor.

Og når du gjør en god jobb med søkemotoroptimalisering kommer du høyere i søkeresultatene på f.eks. Google.

Husk på at optimaliseringen som gjøres ikke er spesifikt for en type søkemotor, type innhold eller til og med et nettsted. Hvis noen trenger å finne informasjon på nettet og noen andre ønsker å vise svar på søket, så er SEO det å hjelpe deg med å nå søkeren.

God SEO = Kommunisere med mennesker, ikke roboter

SEO er prosessen som hjelper søkemotorer å finne innholdet på nettstedet ditt som best passer til hensikten med en brukers forespørsel. God SEO = Kommunisere med mennesker, ikke roboter.


Hvordan virker søk?

La oss se litt på hvordan et søk foregår for å forstå hva som skjer. Et vellykket søk hos Google foregår slik:

  • Trinn 1

    Brukeren skriver sin spørring i Google.

  • Trinn 2

    Google genererer en SERP-basert oppfatning av typen innhold som den brukeren ser etter.

  • Trinn 3

    Brukeren analyserer metadataene som vises på SERP, og velger lenken som mest sannsynlig vil løse deres behov.

  • Trinn 4

    Dette er et øyeblikket hvor brukeren bestemmer seg for å gå ut eller holde seg på nettstedet for å finne informasjonen eller løsningen de søkte etter.

  • Trinn 5

    Den nye besøkende etablerer seg raskt og stoler på nettstedet de er på. De fant umiddelbart informasjonen eller produktet de søkte etter eller kan enkelt navigere til det for å oppfylle et kjøp eller planlegge et møte.

Merk: SERP = Search Engine Result Page. Dette er resultatsiden i søkemotorene som viser treff på søkeordet eller frasen du skriver inn. 

 

Hvordan Google søk virker

Her er en enkel forklaring på hvordan søk virker.


Hvem trenger SEO?

Jo høyere opp på Google resultatet ditt vises jo mer trafikk får du. Dette er fakta og er gjort undersøkelser på. Så hvis du er på den store markedsplassen til Google søk og ønsker flere kunder eller lesere, ja da ønsker du å benytte deg av søkemotoroptimalisering. Det finnes AdWords tenker du, og det er riktig at AdWords lar deg betale for å komme øverst i søk. Men la oss se litt nærmere på hva en god optimalisering kan gjøre som ikke betalt søk kan:

Når søkemotoroptimaliseringen blir gjort riktig bygges den organiske trafikken over tid mens betalt reklame trenger løpende finansiering. Det betyr at en investering i optimalisering vil ha stor verdifull gevinst i lang tid fremover. Betalte søkeord med AdWords er vel og bra for å booste trafikken men når du slutter å betale så stopper trafikken også. Det siste er grunnen til og forskjellen på søkemotoroptimalisering som et markedsføringstiltak som betaler seg i lengden.

Husk at SEO er for både brukere og søkemotorer. En viktig del av søkemotoroptimaliseringen gjør nettstedet ditt enklere for både brukere og søkemotorer å forstå nettsiden din. Selv om søkemotorer har blitt stadig mer sofistikerte, kan de fortsatt ikke se og forstå en nettside på samme måte som et menneske kan. Hvorfor ikke legge alt til rette for å få Google til å lese siden din korrekt? SEO er rett og slett en øvelse som kobler folk til nettsiden gjennom søkemotoren.

Les hva Ahrefs og 40+ søkeeksperter sier om SEO


Hvordan starte med søkemotoroptimalisering?

SEO kan virke komplekst (og er nok det også) men de fleste kan lett forstå det grunnleggende som i denne artikkelen fra Moz. Har du litt kunnskap blir det også enklere å leie ekstern hjelp.

LES OGSÅ SEO-STARTVEILEDNING FRA GOOGLE

Her er noen grunnleggende tips til å begynne med:

1. Bli kjent med hvordan din nettside virker

Å få tekniske detaljer for å få vite om nettsiden er søkemotorvennlig er veldig viktig for å rangere høyere. Og når det grunnleggende er fikset, må du også markedsføre innholdet ditt. Når dette er sagt så finnes det ingen snarvei som sikrer hvordan din nettside blir vist øverst i Google-søk, og det er heller ingen garanti for at den vil gjøre det.

Tips: Installere en SEO-plugin i WordPress.

EN NYBEGYNNERS BESTE GUIDE TIL SEO


2. Forstå hvordan søkemotorer virker

Søkemotoren i seg selv har ingen formler for å måle kvaliteten på teksten eller bildene dine. I stedet bygger søketeknologi på beregningene av relevans og betydning, og de måler disse beregningene ved å spore hva folk gjør: Hva de oppdager, reagerer på, kommenterer og linker til.

Så, du kan ikke bare bygge et perfekt nettsted og skrive godt innhold; du må også få det innholdet delt og snakket om. Dårlig SEO kan faktisk ødelegge for butikken din sier den norske søkespesialisten Trond Lyngbø.


3. Sørg for at nettstedet ditt fungerer på mobil

I november 2016 kunngjorde Google at de ønsket å flytte sin oppmerksomhet mot mobile first-indeks. I utgangspunktet betyr dette at Google vil se på din mobil-versjon av nettstedet først. Derfor er det ikke lenger tvil om at mobil må være en av dine høyeste prioriteringer.

LAST NED SEO-SUKSESSFAKTORER FRA SEARCH ENGINE LAND


Hvordan velge et SEO-byrå eller innleid konsulent?


Slik kan du forberede et intervju med et SEO-byrå eller en innleid konsulent for å finne ut om de har kvalifikasjonene og er genuint interessert i bedriften din.

 

Ha gjerne disse svarene klare når dere møtes:

  • Hvorfor er ditt produkt, innhold eller tjeneste unikt for kunden?

  • Hvem er dine kunder. Hvordan finner de nettstedet ditt?

  • Hvilke andre kanaler bruker du? Offline markedsføring, sosiale kanaler, etc.

  • Hva tjener din bedrift penger på. Og hvordan søk kan hjelpe?

  • Hvem er dine konkurrenter? Har du noen eksempler på hva de gjør?

  • Forbered 10 nøkkelord som du vil fremheve

  • Forbered noen mål som dere kan jobbe etter

 

Hva bør jeg huske på?

  • Google sier SEO trenger fra 4 måneder til å se forbedringer

  • Gode analyser er selve grunnarbeidet*
  • Du trenger analyse for: Nøkkelord, målgrupper, konkurrenter og tekniske feil

  • Be om en oversikt over din lokale tilstedeværelse i søkemotorer

  • Be om månedlige rapporter på analyse og innvirkning i prosjektet

  • Hør om SEO-leverandøren din har noen gode referanser og erfaring

  • Vær tålmodig – SEO er tidkrevende

*En analyse av nettsiden bør inneholde tekniske problemer, hva bør forbedres, tidsramme for å gjøre forbedringene, forventet innvirkning

I denne videoen forklarer Google hvordan du skal gå frem:


Hva koster SEO?


Backlinko undersøkte 1.200 bedriftseiere for bedre å forstå dagens tilstand av SEO-tjenester i bransjen. I denne nye rapporten kan du lære om hvor mye penger folk bruker på søkemotoroptimalisering, hvor folk finner slike tjenester, hvorfor folk velger et byrå over et annet og mye mer. Undersøkelsen finner du her: backlinko.com/seo-services-statistics


Hvor lenge varer en optimalisering?

Bygg en langsiktig strategi for å produsere pågående resultater. SEO er en lang prosess, og det er sjelden nok å bare starte et nettsted og vente på at leads, salg og inntekter begynner å rulle inn. Hvis du vil rangere for konkurransedyktige søkeord må du sette sammen en langsiktig strategi med klart definerte mål, milepæler og hensikt.

Kom i gang med søkemotoroptimalisering med en innleid SEO-konsulent

Og et tips til slutt: Vær et skritt foran de andre og fortsett å bli funnet hvor og når det teller.

Lignende artikler:

Del