Hvorfor Google prioriterer mobil-søk

Hvorfor Google prioriterer mobil-søk

Google vil prioritere mobile nettsider fremfor desktop. Hva betyr dette for deg? I Norge har surfing fra mobil overgått desktop. Og målt i hele verden så brukte vi i første kvartal nesten dobbelt så mye tid på mobil som på desktop. Og tallene bare øker.


Mobil eller desktop?

Hva betyr dette for brukere, dataprodusenter, markedsførere og SEO eksperter? Det betyr at desktop-PC ikke lenger er midtpunktet i Googles søkeunivers. Det betyr at mobil-versjonen av en nettside har forkjørsrett over skrivebordsversjonen. Desktop vil være i sekundær-indeksen, som er mindre oppdatert.


Hvorfor blir mobil indeks prioritert?

Til nå har Googles rangeringssystem vanligvis sett på skrivebordsversjonen av sideinnholdet for å vurdere relevans for brukeren. Dette skapte problemer når mobilsiden hadde mindre innhold, treg lasting, dårlig formatering, eller generelt ikke leverte på informasjonen som den lovet på skrivebordets versjon av nettstedet. Nå, med flere mobilbrukere enn stasjonære brukere, er Googles forsøk på å holde seg relevant innhentet fra «mobile first».


Hvem vil bli berørt?

Nettsteder som har hovedinnholdet fordelt på tvers av mobil og desktop må endres. Mobile nettsteder som er strippet ned versjoner av stasjonære områder må forbedres. Google har som mål å fikse dårlig brukeropplevelse med mobilsider som benytter f.eks. nyhetsbrev-popups og omdirigeringer. Dette betyr at nettsteder som har mobilsider som ikke inneholder det samme innholdet som desktop-sider vil bli påvirket. Mobile nettsteder som generelt gir dårligere opplevelse enn desktop. Hvis du er en liten bedrift som nylig ble synlig på nettet, lurer du kanskje på hvorfor Google forandrer formelen. En dag er du nummer 3 på forsiden i ditt lokale område, neste dag er du nummer 33. Det korte svaret er «fordi de kan». Den lange svaret er «fordi Google prøver å gjøre informasjon så søkbar som mulig».

  • Ved å flytte sin indeksering over til mobile søk, håper Google å gå dit trafikken er, og levere mer relevant informasjon med høyere hastigheter.
  • Her er noen tips på hva du må gjøre: https://moz.com/learn/seo/mobile-optimization

Men Google innser samtidig at e-handel vil bli skadet i prosessen med et stadig skiftende mobilt søkesystem. Innovasjon er et tveegget sverd.


Hva må jeg gjøre?

Det første du må gjøre er er å ikke få panikk. Så langt er denne endringen tidlig i stadiet, og blir rullet ut gradvis bare til nettsteder som Google anser å være «klar» nok til at denne endringen har minimal innvirkning, tror vi. Og vi tror at dette året (2019) er det året vi vil merke det mest.

Ifølge Googles egen nyeste veiledning om emnet, må du kanskje ikke gjøre noe annerledes (hvis du er fornøyd med din nåværende rangering!), hvis nettstedet ditt er responsivt eller på annen måte identisk med mobilversjonen.

Når det er sagt, selv med et fullstendig responsivt nettsted, bør du sørge for at mobilsidens hastighet og lastetid prioriteres, og at bilder og andre (potensielt) dynamiske elementer er optimalisert for mobilopplevelsen. Merk at med «mobile first»-indeksering, blir innhold som er kollapset eller skjult i faner ikke behandlet annerledes enn synlig innhold (som det kan ha vært tidligere), siden denne typen skjermbruk faktisk er mobil i beste praksis.


7 ting du må vite før du oppdaterer WordPress

Hvis du har et eget mobilnettsted, vil du kontrollere følgende:


Innhold

Pass på at mobilversjonen har alt av viktig, verdifullt innhold som finnes på desktop-versjonen din. Dette kan inkludere tekst, videoer og bilder. Pass på at formatene som brukes i den mobile versjonen, kan gjennomsøkes og indekseres (inkludert alt-attributter for bilder).


Strukturerte data

Du bør inkludere samme strukturerte dataoppslag på både mobil- og desktop-versjonen av nettstedet. Nettadresser som vises innenfor strukturerte data på mobilsider, bør være mobilversjonen av nettadressen. Unngå å legge til unødvendig strukturert data hvis den ikke er relevant for det spesifikke innholdet på en side.


Metadata

Kontroller at titler og metabeskrivelser er ekvivalente på begge versjoner av alle sider.
Vær oppmerksom på at den offisielle veiledningen sier «ekvivalent» i stedet for «identisk» – du kan fortsatt optimalisere mobiltitlene dine for kortere karaktertall, men sørg for at samme informasjon og relevante nøkkelord er inkludert.


Hreflang

Hvis du bruker rel = hreflang for lokalisering, bør hreflang-annotasjonene til mobilnettadresser peke på mobilversjonen av lands- eller språkvarianter, og desktop-nettadresser skal peke på desktopversjonene.
Sosial metadata: OpenGraph-koder, Twitter-kort og andre sosiale metadata bør inkluderes i mobilversjonen, samt desktopversjonen.


XML- og medie-sitemaps

Kontroller at eventuelle linker til nettstedskart (kun hvis du har stor nettside) er tilgjengelige fra mobilversjonen av nettstedet. Dette gjelder også robot-direktiver (robots.txt og on-site meta-robots-tagger) og potensielt til og med trust-signaler, som lenker til din personvernsside.


Search Console bekreftelse

Hvis du bare har bekreftet desktopversjonen din i Google Search Console, må du sørge for at du også legger til og verifiser mobilversjonen.



Konklusjon

Hvis du ikke har en mobilversjon av nettstedet ditt, og desktopversjonen din ikke er mobilvennlig, kan innholdet ditt fortsatt indekseres; men du kan ikke rangere også i forhold til mobilvennlige nettsteder. Dette kan til og med påvirke din generelle rangering på desktopsøk, i tillegg til mobile søkeresultat, fordi det vil bli oppfattet som å ha en dårligere brukeropplevelse enn andre nettsteder (siden robotsøkeprogrammet vil være en «mobil» robotsøker).

Mobil-først betyr at mobilversjonen vil bli vurdert som den primære versjonen når det gjelder hvordan rangeringer bestemmes. Det kan imidlertid være omstendigheter hvor desktop-versjonen kan tas i betraktning (for eksempel hvis du ikke har en mobilversjon av en side).

Når det er sagt, vil du muligens fortsatt se varierende rangeringsresultater mellom mobile søkeresultat og desktop-søkeresultater, så du vil fortsatt spore begge deler. (På samme måte som Google bruker primært desktopversjonen for å bestemme rangeringer, men du vil fortsatt spore mobilrangeringer, da disse varierer fra desktop rangeringer basert på brukeradferd og andre faktorer).

 

Lignende artikler: