Ny nettside? Start med en strategi

Ny nettside? Start med en strategi

Her har vi satt sammen en veldig enkel oppskrift på en webstrategi når du skal i gang med WordPress. Når du har svart på denne så vil du merke at det er enklere å ta avgjørelser underveis.

Et nettsted er et produkt som består av mange brikker som arbeider sammen. Den vil aldri bli pikselperfekt.

Forventninger om at ting må være perfekt undergraver et viktig mål med nettstedet ditt: å engasjere og gi interessant innhold til brukerne dine! All programvare og innhold krever oppdateringer, nye utgivelser og oppdateringer igjen.

Kan et eksisterende nettsted forbedres? Selvfølgelig. Faktisk bør det forbedres, og den bør fortsette å bli forbedret ettersom det lever på internett.

Vær forsiktig når du prioriterer hva du vil, mot det du trenger. Dette gjelder spesielt hvis du vil starte i tide, ikke gå over budsjettet, og med så få feil som mulig.

Det er bedre å starte med noen få ting som er grundig testet og av høy kvalitet, og kommuniserer klare mål enn å forsøke å starte med mange ting som er hyggelige og ikke er fullstendig gjennomført. Når du har en prioritert strategi, inkluderer den på alle din nettsider og bruk en lanseringssjekkliste.


1. Mål for nettsiden

  • Hva er websidens hovedmål?
  • Hvorfor skal websiden eksistere?
  • Hva slags informasjon skal websiden formidle?
  • Kan informasjonen finnes andre steder?
  • Hvilke verdier kan vi måle?

2. Målgrupper

  • Hvem snakker vi til (målgruppen)?
  • Hvor befinner målgruppen seg geografisk?
  • Hva tror vi er målgruppens hovedhensikt?

3. Hvem er vi?

  • Hva er vårt image?
  • Hvordan ønsker vi å bli fremstilt?
  • Hvem er vi i dag og hvem ønsker vi å være i fremtiden?

4. Design (måldrevet)

  • Møte målgruppens hensikt enklest og tydeligst mulig
  • Hvordan kan informasjonen (basert på søkeord; se punkt 5) fremstilles? F.eks. blogging eller spørsmål/svar.
  • Hvordan vil vi fremstille oss ovenfor en kunde? F.eks. opplysende, prisbevisste, kvalitetsfokuserte etc.
  • Krever målgruppen å vite mest mulig om oss for å ta en beslutning?
  • Er det enklest for målgruppen å bruke f.eks. kontaktskjema/mail eller ringer de?

5. Synlighet (SEO)

Organisk

  • Hvilke nøkkelsøkeord og setninger er gjeldene for målgruppen?
  • Hvilken modus og hensikt er de i?
  • Navigasjonsøkeord: f.eks. Utleie, eiendom, kontorer, etc
  • Informasjonssøkeord: f.eks. Hyggelige kontorer i Oslo og omegn
  • Kjøpssøkeord: f.eks. Leie kontor på Alnabru

AdWords

  • Nøkkelsøkeord/setninger som beskrevet over

6. Inbound/referater

  • Hvem kan dele linker?
  • Hva kan jeg gjøre for å dele linker?

7. Måle resultater

  • Måle trafikk og målgrupper i Google Analytics
  • Måle inbound med 3. parts verktøy
  • Overvåke trafikk med 3. parts monitorverktøy
  • Måle kontaktskjema/konverteringer
  • Måle butikk/fysisk besøk
  • Måle med telefon (spørre hvor de fant informasjonen)

 

Hvis du har noen andre tips eller regler som du følger, gi oss beskjed i kommentarene nedenfor.

Ønsker du flere gode tips?

Hvordan starte nettbutikk
Hvordan lage nettside med WordPress

 

 

Del