Hvordan skrive nyhetsbrev og hva er e-post markedsføring?

Hvordan skrive nyhetsbrev og hva er e-post markedsføring?

Nyhetsbrev er en enkel måte å nå ut til dine kunder på. Og det trenger heller ikke være så vanskelig å komme i gang.


Så, du har allerede tatt det første kritiske skrittet med å vurdere e-postmarkedsføring? Men hvordan starte og hva skal du skrive? Hvis du sliter med å finne ut hva du skal sende eller hvordan du skal holde kundene dine engasjert, så er hjelpen på vei – i denne artikkelen har vi laget viktige regler som virksomheten din kan bruke for å sende regelmessige nyhetsbrev, sammen med noen tips om hvordan du lager dem.

E-post markedsføring er definert som meldinger som er fordelt vi adresser til mottakere til mobil eller datamaskin.

I likhet med vanlige brev tidligere, er det nå normalt å sende brev via internett til en mottaker. En e-postadresse kreves for å motta e-post, og adressen må være unikt for brukeren.

Som vi alle vet, er virksomheten avhengig av oppdatert teknologi for å nå brukermassen der ute. I bedrifter vet vi alle hvor viktig det er å få nye kunder og beholde eksisterende. Nøkkelen til å holde dem begge er å engasjere dem på en effektiv måte med tilbudene dine. E-postmarkedsføring er et ideelt middel til å markedsføre dine tjenester, hendelser, en forretningsavtale med medlemmer eller forhandlere, eller så klart, produkter. Dette er en virkelig kostnadseffektiv løsning som gjør at du kan nå potensielle kunder der de er. De fleste har høyere sannsynlighet for å svare umiddelbart når de mottar en epost i innboksen deres.

E-postmarkedsføring har blitt et viktig verktøy for vår virksomhet helt siden etableringen av internett til verden, men noen kampanjer som kommer i innbokser, er garantert søppel som vi ikke legger merke til.

Sett derfor opp noen mål og ha en taktikk på hvor ofte du vil sende, og lag gode teskter og godt innhold som engasjerer og treffer målgruppen. I denne artikkelen har vi skrevet om hvordan du kan lykkes med nyhetsbrev og laget noen enkle regler for deg.


10 tips når du sender nyhetsbrev via e-post


Programvare og maler

  • Mailchimp er det sytemet som brukes mest og kan enkelt integreres med WordPress
  • Med Mailchimp kan du velge blant flere ferdige designmaler
  • Ønsker du et enklere system for WordPress kan Mailpoet være et alternativ – den lager nyhetsbrev basert på ditt innhold.


Tilpass ditt webdesign

  • Velg et design som du holder fast ved slik at kundene dine kjenner seg igjen.
    Benytt samme logo og farger som du bruker på nettsiden din.

Benytt en kolonne for alt innhold

  • Ved å plassere alt innhold i en og samme kolonne kan leseren fokusere på det viktigste i stedet for å distraheres av det som sidekolonnene tilbyr.
  • Det gir også en bedre leseopplevelse for den som leser nyhetsbrevet fra en mobil eller et nettbrett.

Henvis leseren videre

  • I stedet for å presentere all informasjon i nyhetsbrevet med en gang kan du lenke videre til hjemmesiden eller bloggen din for å lese mer.
  • Gjør det enkelt for leseren din å finne mer informasjon.

Tone-of-voice

  • La tonen i det du skriver være respektfult og forsøk å appellere til leseren personlig.
  • Det skal ikke være for formelt, men likevel ikke for mange rare muntlige utrykk.

Pass på at innholdet gir leseren noe tilbake

  • Tenk på å inkludere nyheter, informasjon, tips og triks i nyhetsbrevet slik at innholdet skaper verdi for leseren.
  • Ikke for mye salg men mer informativt som du tror kundene dine vil være interessert i.

Skap interessant innhold for leseren tidlig i nyhetsbrevet

  • Unngå kjedelige emnefelt som f eks “Ukens nyhetsbrev”.
  • Tenk nøye igjennom den og beskriv tidlig i mailen noe som skiller seg ut og er av interesse.

Less is more!

  • Fyll ikke for mye informasjon i en og samme mail.
  • Tiden leseren bruker på å lese er kort.
  • Se på andre nyhetsbrev du har fått for å få inspirasjon.

Gjør det enkelt å avregistrere seg

  • De som ikke lenger ønsker å få e-postutsendelser skal ikke tvinges til det.
  • Gjør det mulig for den som vil avregistrere seg å gjøre det med et enkelt tastetrykk.
  • Bruk Mailchimp inkluderer avregistrering automatisk.

Korrekturles teksten

  • Pass på å korrekturlese nyhetsbrevet ditt nøye.
  • Akkurat som på nettsider så blir inntrykket dårligere når det finnes skrivefeil og rare uttrykk.

E-postmarkedsføring lar deg bygge relasjoner med kunder og markedsføre dine produkter eller tjenester uten å bruke for mye penger på papir og frimerker. Det er den mest effektive måten å levere en verdifull proposisjon til potensielle kunder og kunder gjennom en mer personlig kanal: Innboksen deres.

Når du samler e-postabonnenter, samler du ikke bare e-postadresser. Du dyrker fansen din. Når noen registrerer seg på din e-postliste, forteller de deg at de er interessert i din virksomhet og hva du må sende dem. Dette er din sjanse til å vise din takknemlighet med verdifulle kampanjer, tilbud og innhold som bare abonnenter har tilgang til.

Vi kan hjelpe deg å sette opp din e-post kampanje på Mailchimp og integrere den med WordPress, kontakt oss her.

Del